Clothes on Outdoor Rack_edited.jpg

SWAP ŽIJE!

 

Nejen swap, ale celý trh z druhé ruky se v dnešní době potkává s obrovský zájmem. Dosud však neexistovala žádná tvrdá data, který by tento trend v tuzemsku potvrzovala. Cílem provedenénho výzkumu pro nás bylo zmapovat prostředí swapování a výsledky následně ukázat širší veřejnosti. Chceme tak motivovat a inspirovat lidi k šetrnější alternativě k nákupnímu chování.

 

sběr dat proběhl v únoru a březnu roku 2021 ve 150 facebookových komunitách v rámci celé české republiky

na dotazník odpovědělo 1916 respondentů

trh swapu v čr exponenciálně roste.

v dubnu v roce 2019 bylo na facebooku 50 komunit s 34 tisíci uživateli. V únoru roku 2021 se počet komunit navýšil na 250, jejichž kumulativní počet členů je více než 314 tisíc.

výzkum tak potvrzuje rostoucí zájem o swap, jakožto podmnožinu trhu z druhé ruky.

34000 
uživatelů
114000
uživatelů
334 000
uživatelů
2019
2020
2021

základní báze swaperů roste,

příliv nových členů Trvá.

Data potvrzují vzestupný trend swapu, přílivu nových uživatelů a zároveň zvyšující se základní bázi aktivně swapujících lidí.

swapuji déle jak 2 roky

swapuji  1-2 roky

14%

29%

2019

30%

swapuji méně než 6 měsíců

27%

swapuji 6 měs. - 1 rok

swapuji déle jak 2 roky

swapuji  1-2 roky

19%

28%

2021

25%

28%

swapuji méně než 6 měsíců

swapuji 6 měs. - 1 rok

nejvíce se swapuje prostřednictvím facebookových skupin.

V roce 2021 se také objevil nový trend a to swapování přes mobilní aplikace, které vyrostli za rok na 3%.

swapuji přes fb skupinu

94%

swapuji v rodině a s přáteli

44%

swapuji na živých eventech

24%

swapuji přes aplikaci

3%

nejsilnější motivace ke swapu jsou udržitelnost a finanční úspora.

nejvíce Ke swapování motivuje lidi udržitelný aspekt výměny a finanční Úspora. Silným motivátorem ke swapu je ale také zábava a poznávání nových lidí.

82%

šetrnost k životnímu prostředí

16%

ke swapu mě motivuje

80%

finanční úspora

34%

zábava

osobní svoboda

work-life

22%

komunita a poznávání nových lidí

nejčastěji se swapuje oblečení a vybavení do domácnosti

v rámci swapování v čr se nejvíce swapuje v kategoriích oblečení, vybavení do domácnosti a dětských hraček a potřeb. velkou oblibou si také získává swap rostlin. 

66%

oblečení

60%

vybavení

domácnosti

56%

dětské potřeby

a hračky

31%

rostliny

25%

knihy a další

multimedia

swap se stává plnohodnotnou alternativou k nákupnímu chování. 

téměř polovina respondentů swaupuje pravidelně 1x až 4x za měsíc. swap ale také může fungovat například jako nástroj, jak si příležitostně vybavit byt při stěhování.

15%

47%

33%

swapuji každý týden a častěji

swapuji

1x až 4x 

za měsíc

swapuji

1x až 5x 

za půl roku

79%

považuje swap dovedností a služeb za atraktivní

téměř 80% respoendentů uvedlo, že swap služeb je pro ně atraktivní. swap dovedností tak má velký potenciál, jak si lidé mezi sebou mohou sdílet know-how bez vysokých nákladů.

 

ROVNOVÁHA

Naší misí je vytvořit ekosystém, který spojuje lidi a podporuje rovnováhu mezi konzumem a udržitelností.